EcoComp
Diarienummer | |
Koordinator | CALLUNA AB - Callunas kontor i Lidköping |
Bidrag från Vinnova | 499 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - november 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - steg 1 initiering (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projekt EcoComp utvecklar en handelslösning för två typer av kompensation: ekologisk kompensation för skador på biologisk mångfald i samband med exploatering och bebyggelse, samt klimatkompensation med hjälp av ekosystem vars biologisk mångfald samtidigt bibehålls och ökar. Målet är Net Gain för biologisk mångfald och klimatutsläpp. EcoComp Steg 1 har med hjälp av företag specialiserade på bevarandebiologi, klimatkompensation, kollager, försäljning av naturkapital samt potentiella kompensatörer, naturkapitalägare och forskare tagit fram en prototyp redo för Steg 2.
Långsiktiga effekter som förväntas
För att kunna uppnå målet med EcoComp förväntas en ny aktör behövas på marknaden som har som affärsmodell att köpa och sälja krediter för biologisk mångfald. Många befintliga aktörer kan bistå men det behövs en fokuspunkt dit kompensatörer och leverantörer kan vända sig, och som kan ta sig an de behov som just den kompensatören eller leverantören har. Denna aktör kommer att vara en del i värdekedjan för att kunna genomföra kompensationer. Kompensationer förväntas kunna bli minst 50000 ha/år efter marknadsintroduktion och är beroende av en ny enhet för naturvärde, NVe.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomfört de arbetspaket som beskrevs i ansökan varav mest tid har använts för internationell utblick och nationell översyn, framtagande av prototyp och nätverkande. Referensgruppen har stöttat i första delen av projektet som en brygga till nätverkandet som tog fart i maj 2020. Nätverkande har använts för att både få in relevant kunskap om internationell och nationell händelseutveckling samt för att få in uppgifter av betydelse för framtagandet av prototypen. Ett tidigt eget kunskapsuppbyggande var avgörande för att skapa förtroende och få relevanta möten.