E!115324, DolPOD, Dolprop Industries AB
Diarienummer | |
Koordinator | Dolprop Industries AB |
Bidrag från Vinnova | 3 675 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - mars 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Eurostars – för forskande små och medelstora företag |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att sätta ny teknik på marknaden som är ren, tyst och effektiv jämfört med befintliga marina framdrivningssystem. Genom att kombinera Dolprops fen-teknologi med SeaDrives pod-teknologi har detta visat sig möjligt. Projektets primära mål har varit att ta fram en pre-kommersiell prototyp för ett nytt maritimt framdrivningssystem baserat på en kombination av fen- och pod-teknologi. Detta mål är uppfyllt och teknikens funktionalitet bevisad genom utförda tester i operativ miljö på fullskaliga kommersiella skrov från Strana eBoats.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektets förväntade reultat var att påvisa fördelarna med att kombinera pod-teknik med fenteknik för att på så sätt uppnå ökad effektivitet och en lägre bullernivå. Projektresultaten visar på en effektivitet i nivå med förväntat resultat. Lägre bullernivå följer av att fenan inte kaviterar, vilket är en av de huvudsakliga källorna till det problematiska undervattensbuller som traditionella framdrivningssystem förorsakar. Ytterligare och mer detaljerade mätningar på detta kommer att göras i kommande utvecklingssteg.
Upplägg och genomförande
Projektet har delats upp i flera arbetspaket (WP). WP 1 har handlat om optimering av fluke-tekniken. WP2 har handlat om pod-optimering. WP3 har handlat om mekanisk integration av fluke-tekniken i podden. WP4 har handlat om den fullständiga systemintegrationen, inklusive driv- och kontrollaspekter och benchmarking. WP5 har handlat om att lotsa tekniken tillsammans med slutanvändare, rent praktiskt tillsammans med Orust e-båtar. Omfattande teorianalyser har genomförts, inklusive CFD-analyser. Omfattande tester i operativ miljö är genomförda för verifiering av resultat.