e-SAFER - Datamodeller för säkra interaktioner mellan (automatiserade) fordon och elsparkcyklar
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Mekanik & Maritima Vetenskap |
Bidrag från Vinnova | 3 693 880 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - april 2025 |
Status | Pågående |
Utlysning | Trafiksäker automatisering - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäker automatisering - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
I det här projektet kommer vi undersöka hur elsparkcyklar, som främsta representant för den ökande trenden av mikromobilitet, påverkar trafiksäkerhet och hur de interagerar med bilar. Dataset i form av naturalistisk data och data från provbana kommer samlas in som bas för att kunna modellera interaktionen. Datan från provbanan används för att skapa modellerna och den naturalistiska för att verifiera dem.
Förväntade effekter och resultat
De matematiska beteendemodeller kommer hjälpa intelligenta transportsystem (ITS) och uppkopplade automatiserade bilar att interagera med elsparkcyklar i trafik och kan hjälpa konsumentrådgivande organ som Euro-NCAP att ha relevanta testfall. Projektet kommer att organisera en demonstration där nyttan med modellerna kommer visas på testbana.
Planerat upplägg och genomförande
E-SAFER-projektet kommer att koordineras av Chalmers med projektmedlemmarna Autoliv, Veoneer, Voi, Folksam och Trafikverket. Voi blir anvariga för datainsamlingen av naturalistisk data från elsparkcyklar, Veoneer kommer samla in data från specifika testfall och demonstrera resultaten på provbana. Folksam, Trafikverket och Autoliv kommer bidra med analysen kring samband mellan olycksdata, försäkringsskador för att få relevanta testfall.