Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

E-safe förstudie

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid mars 2022 - december 2022
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - december 2021
Slutrapport slutrapport 2021-05060engelska.pdf(pdf, 14585 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets syfte var att få ny kunskap kring hur elsparkcykelåkare normalt åker för att förbättra trafiksäkerheten relaterat till elsparkcyklar. Projektets uppfyllda mål var att använda naturalistiskt insamlad data för att svara på följande frågeställningar: 1) Kan en datalogger ge tillräckliga data för att rekonstruera olyckstillfällen? , 2) Kan vi identifiera riskfyllda beteenden endast utifrån data från accelerometrar, gyroskop och GNSS-sensorer?, och 3) Om det var möjligt att modellera interaktionen mellan trafikanter?

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har samlat in naturalistisk data från elsparkcykelåkning. Analysen av de 2315 resorna har givit preliminära svar på projektets tre frågeställningar. Det har visats att datan kan bidra med värdefull information kring rekonstruktion av olyckstillfällen. En del riskfyllda beteenden kan automatiskt identifieras. Vissa aspekter av interaktionen mellan fotgängare och elsparkcykelåkare har modellerats. De begränsningarna man identifierat och de lovande resultaten öppnar dörren för framtida forskning kring trafiksäkerhet.

Upplägg och genomförande

Arbetet genomfördes i tre steg. I steg 1 samlades data från elsparkcyklarna in. I steg 2 genomfördes automatisk bearbetning och utökning av datan samt verktyg för att utforska datan sattes upp. I steg 3 togs algoritmer fram för att 1) detektera säkerhetskritiska händelser, 2) identifiera handposition på styret, 3) estimera vägbeläggningens jämnhet, och 4) estimera och följa relativ position i förhållande till andra trafikanter. De olika frågeställningarna besvarades genom att kombinera och tolka den bearbetade datan.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 januari 2023

Diarienummer 2021-05060