E-com Ready
Diarienummer | |
Koordinator | Hållbar E-handel Norden AB |
Bidrag från Vinnova | 320 000 kronor |
Projektets löptid | februari 2023 - oktober 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Det här projektets övergripande mål är att genom samverkan effektivisera e-handeln genom att få fler aktörer inom e-handelns logistikkedja att arbeta med olika metoder att anpassa förpackningar till e-handelns logik.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det totala resultatet för dessa case studies visar på en stor potential för de effekter som har mätts. Resursåtgången minskar markant där åtgången av wellpapp och plast har minskat med över 70%. Detta medför alltså en positiv effekt på både ekonomi och miljö. Vad gäller ekonomin så är det värt att notera att tidsåtgången har minskat med 43% för de genomförda piloterna. För att kunna skala upp effekten till en större andel av e-handeln så har projektet definierat e-com ready, utvecklat ett verktyg för att beräkna effekten av e-com ready samt tagit fram ett utkast på avtalsbilaga.
Upplägg och genomförande
Projektet har bedrivits i nära samarbete med alla intressenter i värdekedjan. Fyra workshops med deltagarna samt två pilot case på Apotea respektive Blomsterlandet har genomförts. Vad gäller pilotcasen så är det en effektanalys (före och efter förändring) där en uppsättning förbestämda KPI:er har analyserats för två st förpackningslösningar på respektive företag. Fokus för analysen har varit inkommande gods till e-handelslagret. Följande intressenters behov har inkluderats - producent - e-handlare - transportör Se verktyg e-com ready för mer information .