Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

E-Charge 2 - Accelererad omställning till utsläppsfria långväga lastbilstransporter

Diarienummer
Koordinator Lindholmen Science Park AB
Bidrag från Vinnova 101 710 901 kronor
Projektets löptid november 2024 - december 2027
Status Pågående
Utlysning Accelerera - FFI
Ansökningsomgång FFI Accelerera omställningen till hållbara vägtransporter - hösten 2024

Syfte och mål

Syftet med E-Charge 2 är att bidra till en accelererad omställning till ett framtida logistiksystem som uppfyller de nationella kraven på minskade utsläpp från inrikes transporter. Projektet ska beskriva, bygga och demonstrera transportekosystemet baserat på elektrifierade långdistans (eller energikrävande) lastbilstransporter som kräver högeffektladdning, för att förstå och ta fram underlag för hur Sverige kan accelerera omställningen till ett logistiksystem med utsläppsfria transporter.

Förväntade effekter och resultat

Projektet har det ambitiösa målet att 200 lastbilar i elektrifierad fjärrtransport är i kommersiell drift redan 2027 vilket är en förutsättning för den fortsatta utrullningen mot 3000 fordon år 2030. Det kommer bidra till utbyggnaden av kritisk MCS-laddinfrastruktur (Megawatt Charging System) och resultat och effekter förväntas ha en bred geografisk räckvidd. Med tiden kommer resultaten och effekterna att bidra till utvecklingen av hållbara transportlösningar på global skala.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet anammar ett systemtekniskt tillvägagångssätt och är uppbyggt med vertikala och horisontella arbetspaket. Ett stort antal aktörer ska i mindre grupper ta fram, demonstrera och validera effektiva elektrifierade logistikupplägg. Erfarenheter från dessa upplägg utnyttjas därefter i horisontella arbetspaket med målet att i samarbete med samtliga projektparter ta fram underlag avseende FFI:s fem systemdimensioner för att bereda marknaden för dessa typer av fordon.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 november 2024

Diarienummer 2024-03622