Dynamiskt konfigurerbar batteristyrning (COCO)
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 11 191 133 kronor |
Projektets löptid | november 2022 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
Projektet ämnar utveckla styrning av dynamiskt konfigurerbara batterisystem (DCBS). DCBS skiljer sig från traditionella batterisystem på så sätt att de består av ett stort antal individuellt styrbara moduler med relativt litet energiinnehåll, i stället för ett stort pack vars styrbarhet är begränsad till på-eller-av för hela packet. Modulerna i ett DCBS kan serie- parallell- eller förbikopplas på individuell nivå. Projektets mål är att utveckla styrning och tillståndsuppskattning för DCBS, som därmed uppnår ökad nyttjandegrad, verkningsgrad samt livslängd.
Förväntade effekter och resultat
Projektet förväntas utveckla ny kunskap inom områden som är direkt relaterade till fordonets energiförbrukning. Resultatet förväntas bli insikter i hur framtida avancerade drivlinor skall regleras, och kunskap kring hur stora livslängds- och verkningsgradsvinster som går att uppnå med olika design av konfigurerbara batterier. Projektet kommer även att bidra med kunskap om hur batterimodeller kan parametriseras ombord på fordon, och hur modeller och parametrar kontinuerligt kan uppdateras som en följd av batteriåldring.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer främst utföras av dels två doktorander, varav en industridoktorand anställd av Scania kopplad till avdelningen för Fordonssystem vid LiU och en akademisk doktorand anställd av och kopplad till avdelningen för Tillämpad elektrokemi vid KTH, samt en senior forskartjänst på 25% vid avdelningen för Fordonssystem vid LiU.