Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Drönarleveranser för hemtjänst och räddningstjänst

Diarienummer
Koordinator Katla Aero AB
Bidrag från Vinnova 1 000 000 kronor
Projektets löptid september 2020 - april 2022
Status Avslutat
Utlysning Innovationer i krisens spår
Ansökningsomgång Omställning av samhälle, verksamheter och produktion i spåren av coronaepidemin

Viktiga resultat som projektet gav

Målen för projektet uppfylldes delvis. Användarstudier genomfördes och ett koncept av en tjänst utvecklades, BVLOS-kapacitet (beyond visual line of sight) demonstrerades och flygningar genomfördes, men COVID, tekniska utmaningar, en utdragen tillståndsprocess och försening med komponenter gjorde att projektet inte nådde hela vägen fram. Dock har flera viktiga hinder för att kunna genomföra rutinmässiga BVLOS-flygningar nu undanröjts, vilket gjort att det nu finns en väg framåt för tekniken till kommersiellt bruk.

Långsiktiga effekter som förväntas

I projektet har vi lost flera av de utmaningar som finns med dronartransport i glesbygd, verifierat behoven hos behovsagarna och utvecklat infrastrukturen som kravs for att kunna operera regelbundna flygningar mellan Asele och Fredrika. BVLOS-flygningar har genomförts, men vidare testflygningar kommer att krävas för att kunna erbjuda en säker, regelbunden transport mellan de två orterna. Som en konsekvens av projektet har media haft flera inslag om potentialen for elflyg pa landsbygden och lyft fram detta projekt i synnerhet.

Upplägg och genomförande

Projektet genomfördes till största del enligt plan, men påverkades av löpande problem som var svåra att förutse och planera för. Det gjorde att projeket förlängdes flera gånger, tills det bedömdes att tillräckliga resultat uppnåtts. Den stora utmaningen var att lösa långa (50km) elektriska BVLOS-flygningar, vilket mycket få aktörer i Sverige klarat tidigare. Provflygningarna i Åsele var mycket uppskattade och markinfrastrukturen för BVLOS-flygningar utforskades och nådde en hög nivå, vilket gör att Åsele nu kan fungera som bas för BVLOS-drönartestning även framgent.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 juni 2022

Diarienummer 2020-03195