Drive Sweden Policy Lab 2021/22
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - Mobility & systems |
Bidrag från Vinnova | 1 684 121 kronor |
Projektets löptid | februari 2021 - augusti 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Tre olika case undersöktes inom Drive Sweden Policy Lab 2021/22: Lyfta fram ett enklare och modernare skattesystem för delningsekonomin (case 1) och potentialen av kamerabevakning inom kollektivtrafik med buss- och trafikkameror (case 2 och 3). Inom ramen av projektet har medverkande aktörer identifierat och diskuterat möjliga hinder ur ett policyperspektiv. Inom case 2 och 3 demonstrerades flera användningsfall i Barkarby/Järfälla kommun med bussar i linjetrafik för datainsamling och analys.
Långsiktiga effekter som förväntas
Policylabbet om case 1 ökade kunskapen om hantering av beskattning av privat bildelning och utreda och konkretisera behov av utveckling av regelverken. Projektparterna i case 2/3 identifierade och demonstrerade flera användningsfall i Barkarby /Järfälla kommun som kan tillämpas redan idag och diskuterade vilka områden har ytterligare potential. Demonstration av flera användningsfall öppnade upp för att få information om monitorerings- och hanteringsmöjligheter genom kamerabevakning i kollektivtrafiken.
Upplägg och genomförande
Genom Drive Sweden Policy Lab 2021/22 utforskades möjligheter och hinder avseende kameraövervakning i kollektivtrafik för att öka trafiksäkerheten för allmänheten och verka för bättre användning av data för ett mer hållbart, effektivare och uppkopplat samhälle. I Barkarby har vi demonstrerat flera användningsfall med bussar i stadsmiljö. Policy labbets arbete har spridits i flera slutrapporter, debattartiklar och presentationer. Inom case 1 har även genomförts en analys och en remiss till regeringens promemoria om schablonavdrag.