DISU - Digital Service Innovation Success
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Tekn ekonomi & organisation |
Bidrag från Vinnova | 193 458 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Ansökningsomgång | Leda och organisera för digital transformation - steg 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets övergripande syfte var att utveckla kunskap kring de faktorer/förutsättningar som krävs i en organisation för att denna skall kunna utveckla fler framgångsrika digitalt baserade tjänsteinnovationer. Inom ramen för projektet har en förstudie genomförts hos behovsägarna i vilken de utmaningar de står inför i sin utveckling av digitalt baserade tjänsteinnovationer har identifierats. Dessutom har en fullständig ansökan för Steg 2 utvecklats tillsammans med behovsägarna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Genom de aktiviteter som genomförts i projektet har utmaningar identiferats som företag står inför vad gäller utvecklingen av digitalt baserade tjänsteinnovationer. Resultaten av projektet visar att många av utmaningarna kopplar till att nuvarande organisation fungerar mindre bra för utveckling av digitalt baserade tjänsteinnovationer, mer tvärfunktionalitet och nära samarbete med kunderna är viktiga framgångsfaktorer. Men även vikten av att utveckla nuvarande innovations- och produktutvecklingsprocesser så att de fungerar även för utveckling av tjänster.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit ett samarbete mellan Chalmers och Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet och har huvudsakligen genomförts genom två workshops och några inledande explorativa intervjuer med de två behovsägarna Ascom och PIAB. Syftet med dessa aktiviteter var att skapa en bild av var behovsägarna står idag, hur långt man har kommit i sin tjänstefieringsprocess, samt vilka utmaningar man står inför vad gäller utvecklingen av digitalt baserade tjänsteinnovationer. Dessa utmaningar adresseras i projektansökan till Steg 2.