Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

DISU - Digital Service Innovation Success

Diarienummer
Koordinator Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Tekn ekonomi & organisation
Bidrag från Vinnova 193 458 kronor
Projektets löptid november 2021 - februari 2022
Status Avslutat
Utlysning Leda och organisera för digital transformation
Ansökningsomgång Leda och organisera för digital transformation - steg 1

Viktiga resultat som projektet gav

Projektets övergripande syfte var att utveckla kunskap kring de faktorer/förutsättningar som krävs i en organisation för att denna skall kunna utveckla fler framgångsrika digitalt baserade tjänsteinnovationer. Inom ramen för projektet har en förstudie genomförts hos behovsägarna i vilken de utmaningar de står inför i sin utveckling av digitalt baserade tjänsteinnovationer har identifierats. Dessutom har en fullständig ansökan för Steg 2 utvecklats tillsammans med behovsägarna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Genom de aktiviteter som genomförts i projektet har utmaningar identiferats som företag står inför vad gäller utvecklingen av digitalt baserade tjänsteinnovationer. Resultaten av projektet visar att många av utmaningarna kopplar till att nuvarande organisation fungerar mindre bra för utveckling av digitalt baserade tjänsteinnovationer, mer tvärfunktionalitet och nära samarbete med kunderna är viktiga framgångsfaktorer. Men även vikten av att utveckla nuvarande innovations- och produktutvecklingsprocesser så att de fungerar även för utveckling av tjänster.

Upplägg och genomförande

Projektet har varit ett samarbete mellan Chalmers och Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet och har huvudsakligen genomförts genom två workshops och några inledande explorativa intervjuer med de två behovsägarna Ascom och PIAB. Syftet med dessa aktiviteter var att skapa en bild av var behovsägarna står idag, hur långt man har kommit i sin tjänstefieringsprocess, samt vilka utmaningar man står inför vad gäller utvecklingen av digitalt baserade tjänsteinnovationer. Dessa utmaningar adresseras i projektansökan till Steg 2.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 april 2022

Diarienummer 2021-03505