Distribuerad reglering av fordonståg
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Predevelopment Dept REP, Systems Development |
Bidrag från Vinnova | 8 098 301 kronor |
Projektets löptid | mars 2009 - mars 2013 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2009-01424_publikrapport_SV.pdf (pdf, 493 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Trafikintensiteten är hög på Europas större vägar och förväntas öka. Energibehovet för transporter på dessa vägar är enormt och växande. Ett möjligt bidrag till att lösa dessa problem är att låta lastbilar färdas tätare i så kallade fordonståg (platoons). Detta projekt kommer att fokusera på att utveckla och testa lämpliga reglerarkitekturer för autonom styrning av fordonståg. Forskningsarbetet kommer att studera tre systemarkitekturer av växande komplexitet: i den första arkitekturen får lastbilarna information om övriga fordon endast genom egna sensorer, i den andra arkitekturen får lastbilarna dessutom information genom att de kan kommunicera med varandra och i den tredje arkitekturen får lastbilarna dessutom information genom att de kan kommunicera med en fix infrastruktur.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet kommer att resultera i en doktorsavhandling samt ett antal vetenskapliga artiklar. Dessa kommer att avhandla Systemarkitektur. Optimal styrning inom fordonståg. Teknisk kravbild på samtliga system i fordonståget. Administrering av fordonståget med avseende på omgivande trafik och intern dynamik. Verifierade resultat i fysisk testmiljö. Forskningsplattform för test och verifiering av algoritmer. Ett flertal examensarbeten kommer även att bedrivas inom ramen för projektet.
Upplägg och genomförande
Projektet kommer att genomföras i fyra huvudsteg. Dels ett som avhandlar affärsmodeller, lagrum och administration av fordonståget. De andra tre stegen är fokuserade på reglering av fordonståget baserat på ökad grad av kommunikation mellan fordonen stegen är Steg 1 reglering med avståndssensorer Steg 2 reglering med avståndssensorer och V2V Steg 3 reglering med avståndssensorer och V2X