Dimhöljt
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 332 069 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021 |
Slutrapport | 2021-02582sv.pdf (pdf, 1688 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Dimhöljt har varit en förstudie i att förstå möjligheter och begränsningar i att tillverka, karaktärisera och använda dimma för att testa lidar. Lidar är en möjliggörare för självkörande fordon och med lägre prisbild även för andra förarstödsystem. För autonoma fordon är det övergripande målet är perceptionen ska bidra till att fordonen kör tillräckligt ansvarsfullt. Det är välkänt att dimma är en störning som påverkar det utskickade laserljuset och det av intresse är att identifiera begränsningen av prestanda för att hantera störningen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Under förstudien har vi framgångsrikt experimenterat med fyra olika instrument för mätning av dimmans egenskaper: mängd flytande vatten, sikt, kontrast, droppstorlek och fördelning. Mätningarna stämmer bra överens med varandra och med motsvarande teori. Vi har i huvudsak använt tillgänglig utrustning. Det finns fördelar och nackdelar med val av metoder och instrument men slutsatsen är att fortsätta på inslagen linje. Det finns en god chans att förbättra instrument och metoder och givet en lämplig lokal kan det komma industrin till godo för olika tester i dimma.
Upplägg och genomförande
Förstudien har varit lyckad. Projektet har hållit möten varannan vecka för att planera och stämma av framfarten. Ett exjobbsprojekt har genomförts i Veoneers regi. Under projektets gång har vi satt ihop mätutrustning för karaktärisering av dimma. Vi har provat på fyra olika sätt att generera dimma. Vi har kört klimatkammare på RISE för att experimentera och testa en lidar-sensor från Veoneer.