Digitalisering och harmonisering av försäkringsersättning - som är tillgänglig för alla
Diarienummer | |
Koordinator | Insurello AB - SSE Business Lab |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2018 - mars 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups fas 2 våren 2018 |
Viktiga resultat som projektet gav
Vårt mål har varit att tillgängliggöra försäkringsersättning genom att skapa en oavbruten digital, enkel och transparent kundresa, där lösningen på sikt ska bli en ny branschstandard, och det är precis det vi lyckats ta fram. Vi kan nu stärka vårt värdeerbjudande mot konsument och verkligen uppfylla vårt kundlöfte om rättvis ersättning till alla.
Långsiktiga effekter som förväntas
Att få ut rätt, eller överhuvudtaget någon, försäkringsersättning när en person varit med om en skada ska inte vara beroende av kunskap eller ork - den rätten ska tillhöra alla. Med vår framtagna lösning, så har vi både digitaliserat men även tagit ett viktigt steg mot att harmonisera försäkringsersättning genom vår digitala plattform.
Upplägg och genomförande
Vi startade med att kartlägga försäkringsbolagens processer för att därefter utvärdera hur vi kan göra det lättare för de skadade att svara på frågor, samt, möjliggöra att bedömning av värdet på försäkringsersättningen kan göras automatiskt. Under projektets gång har vi stämt av konceptet från stakeholders, samt, genomfört tester på slutkonsumenter. Strukturen har börjat med att bygga en MVP för att sedan vidareutveckla och integrera denna i vårt system, vilket idag möjliggör att konsumenter såväl kan få hjälp digitalt och vi tillför ytterligare expertis.