Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Digitaliserad Skallgång

Diarienummer
Koordinator Linköpings universitet - Avdelningen för reglerteknik
Bidrag från Vinnova 1 909 803 kronor
Projektets löptid maj 2018 - juni 2019
Status Avslutat
Utlysning Framtidens drönare
Ansökningsomgång Drönare för individer och samhälle

Viktiga resultat som projektet gav

Recco marknadsför en radarreflektor som finns i tiotals miljoner fritidskläder, och en tillhörande scanner som främst använts för lavineftersök. LiU-gruppen har som specialitet att utveckla autonoma system och robusta lokaliseringslösningar. Digitaliserad skallgång är ett samarbete mellan LiU och Recco där målet är att utveckla en autonom drönare och en ny scanner som kan användas för många fler eftersöksscenarier än laviner. Projektet kan öppna upp nya marknader för Recco och har gett LiU ny kunskap om hur luftburen radiospaning kan användas för att hitta radiosändare.

Långsiktiga effekter som förväntas

Recco har utvecklat och producerat en antennprototyp. Utveckling av de nya radiomodulerna har påbörjats och en prototyp har producerats. Vid evaluering har det visat sig att vidare utveckling behövs för att tillräcklig prestanda ska uppnås. LiU har utvecklat en drönarplattform som är förberedd för autonomt eftersök, och slutit informationsloopen detektor-omborddator-markstation. LiU har även utvecklat en robust backend för datainsamling och visualisering, samt studerat hur Bluetooth-utrustning kan lokaliseras med en ombord-scanner.

Upplägg och genomförande

Utveckling av analog elektronik till den nya radardetektorn och den digitala drönarplattform skedde parallellt på Recco respektive LiU. LiU genomförde ett antal övningar där en Bluetooth Low Energy (BLE) sändare användes istället för Recco reflektorn och en vanlig mobiltelefon användes som scanner. På detta sätt kunde projektet snabbt komma igång med en konsumentdrönare med mobiltelefon påmonterad, och backend började utvecklas. När Recco var klar med först prototypen gick integrationen snabbt och relativt smärtfritt, och en del tester kunde genomföras innan slutdemot.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 februari 2020

Diarienummer 2018-01762