Digitala och fysiska lekmiljöer
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga tekniska högskolan |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2013 - januari 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
Visionen är att skapa en inkluderande, estetisk, interaktiv och magisk lekinfrastruktur i direkt anslutning till barnens bostäder som är ljus, skyddad och trygg. Målet är att inspireras av mekanismer i datorspel som engagerar barn vid utformandet av utomhusmiljöer vilket kan neutralisera de negativa effekter man sett av datorspelande. Den tekniska lösningen är en öppen, generisk och modulär IKT-plattform (Informations och kommunikationsteknik) vilket möjliggör för många olika företag att utveckla moduler som kan dra nytta av både spelplattformen och lekinfrastrukturen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har nu etablerat kontakt med aktörer i hela processkedjan vilket säkerställer att en IKT-plattform kan utvecklas, att en grön och hållbar lekinfrastruktur kan utformas och byggas. Vi kan uppnå de samhällsnyttiga målen genom att vi etablerat kontakt med målgrupper och representanter för testbäddar. Detta ser vi som centralt för att möta utmaningen hållbar stad då en förankring hos de boende säkerställer att målen samt starka och hållbara synergieffekter kan uppnås.
Upplägg och genomförande
Precisering har gjorts av relevanta samhällsutmaningar, målgrupper, kontexter och behov genom omvärldsanalyser och fältstudier. Spelscenarion finns beskrivna där digital teknik kopplas till en IKT-plattform ´i molnet´. Fem delprototyper har utvecklats och demonstrerats publikt. En teknisk rapport finns färdigställd om mikroprocessorteknik såsom Arduino, olika typer av sensorer och output-tekniker. IKT-plattform utvecklas i dialog med HiQ AB. Visualiseringar har utformats som på ett konceptuellt sätt ger en bild av slutresultatet av Samverkansprojektet.