Digitala lösningar för hantering av parkering och laddning för delad mikromobilitet (DiPCOM)
Diarienummer | |
Koordinator | Chalmers Tekniska Högskola AB - Chalmers Tekniska Högskola Inst f Arkitektur & Samhällsbyggnad |
Bidrag från Vinnova | 2 632 500 kronor |
Projektets löptid | november 2024 - juni 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Syfte och mål
Detta projekt samlar ett team för att gemensamt utnyttja stordataanalys, optimeringstekniker och digitala verktyg för att förbättra planeringen, optimeringen och hanteringen av parkeringsplatser och laddningslösningar för delade mikromobilitetssystem (SMS). Projektet syftar till att främja den nuvarande teknikens gränser genom att utveckla skalbara, stordatadrivna digitala lösningar för utplacering och hantering av SMS-parkering och laddning.
Förväntade effekter och resultat
Med hjälp av de utvecklade digitala lösningarna kan stadsplanerare och relevanta intressenter (t.ex. SMS-operatörer) optimera planeringen och placeringen av parkeringsutrymmen och laddningsstationer baserat på stora datamängder från fältet. De kommer även att kunna jämföra SMS-systemens prestanda under olika förvaltnings- och planeringsstrategier genom kvantitativa utvärderingar. Resultaten förväntas vägleda beslutsfattandet i rätt riktning genom datadrivna bevis och vetenskaplig optimering.
Planerat upplägg och genomförande
Detta projekt kommer först att använda en datadriven metod för att uppskatta de rumsliga och tidsmässiga behoven av parkering och laddning för SMS baserat på stora datamängder. Därefter kommer vi att utveckla planerings- och optimeringsmetoder för parkeringsutrymmen (var och hur mycket) och modulär laddning på zonnivå för SMS. Viktigast av allt kommer detta projekt att designa ett digitalt verktyg med hög skalbarhet och anpassningsbarhet för hantering av parkeringsutrymmen och laddning av SMS.