Digitala fokusgrupper för att utveckla ett Kulturhus där ALLA barn kan mötas i leken
Diarienummer | |
Koordinator | Our Normal Association |
Bidrag från Vinnova | 493 000 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - april 2021 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har summerat och spridit lärdomar kring hur det genom digitala verktyg går att involvera användare i en innovationsprocess hur tjänstedesign och universell utformning kan samspela idéer och förslag som gör Alfons Åbergs Kulturhus till ett hus och en verksamhet som än bättre möter och passar alla barn - oavsett funktionsförmåga. Dessa idéer och förslag är både av enklare och mer omfattande karaktär och innefattar såväl fysiskt i lokalen, digitalt och bemötandet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utöver en långsiktig plan för Alfons Åbergs Kulturhus har projektet också realiserat en del direkta förändringar t.ex. - ändrad skyltning i entrén - möjligheten att digitalt besöka huset - en digital skattjakt för att underlätta besöksavslut - en universellt utformad återvinningsstation -“lugna eftermiddagar” då antalet besökare blir begränsat m.m. Detta förväntas underlätta besök för barn och unga med funktionsvariationer - och det är samtidigt förändringar som gör upplevelsen bättre för alla.
Upplägg och genomförande
Projektet delade upp arbetet i tre faser: 1) Planera och starta: arbetade med projektplan inkl. roller, ansvar, samt process och metodval för digital användarinvolvering (m.h.a. tjänstedesign) 2) Förstå målgruppens behov: arbetade med datainsamling i två steg via olika tillvägagångssätt, samt workshops för att analysera och prioritera idéer 3) Skapa och förverkliga: Idéerna delades upp på tre tidshorisonter, de på “kort sikt” förverkligades direkt, de på mellan och lång samlades i idebank. Avslutningsvis hölls ett digitalt seminarium för att sprida lärdomar.