DIGITAL OPPORTUNITY MATCHING: HOW VOLVO MAY EXTEND CAPABILITIES
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Ansökningsomgång | Leda och organisera för digital transformation - steg 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har levererat en designvision för en plattform som underlättar digital opportunity matching. Realiserad kommer plattformen utgöra ett verktyg som datadrivet och med AI-komponenter hjälper linjechefer och medarbetare att tillsammans bestämma inriktning på individuell kompetensutveckling, som å ena sidan bygger på individens önskemål och drivkraft, å andra sidan möter de behov och mål organisationen har.
Långsiktiga effekter som förväntas
Designvisionen som utarbetats i samspel mellan inblandade parter samt genom diskussioner med Microsoft Sverige och LinkedIn utgör grunden för den ansökan om finansiering som utformats. Designvisionen utgör även ett omedelbart värde in i den transformationsprocess som för närvarande pågår inom Volvogruppen.
Upplägg och genomförande
I enlighet med plan så genomfördes projektet workshopsorienterat. Planen var att genomföra tre workshops men upplägget kompletterades med ytterligare två arbetsmöten för att kunna engagera och få feedback från externa parter utanför konsortiet. Mellan de gemensamma arbetsmötena genomfördes individuellt arbete som ledde fram till 1) designvision 2) teoretisk grundning av designvisionen 3) ansökan om fortsatt finansiering.