Digital Hantverkare - HandyDay
Diarienummer | |
Koordinator | HandyDay AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2019 - augusti 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa Startups steg 1 våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet är att utveckla en prototyp av webbaserat verktyg som förenklar administration och sparar tid och pengar för hantverkare och byggbolag. Mål för projektet har varit att 1) Utveckla en prototyp där informationsflöden och användarvänlighet i UX validerats 2) Säkerställa vår hypotes till affärsmodell Mål 1 och 2 ovan har uppfyllts.
Långsiktiga effekter som förväntas
Prototyp för webbaserat verktyg har utvecklats där informationsflöden och användarvänlighet i UX validerats av åtta byggföretag (behovsägare). Förväntad effekt: enkel användning för hantverkare och personal på byggbolag. Affärsmodell och ersättningsmodell validerad.
Upplägg och genomförande
Under projektet har HandyDay AB och Sandström & Andreasson IT Solution AB i samverkan med åtta bolag i byggsektorn utvecklat en prototyp av webbaserat verktyg. Prototypen har utvecklats baserad på krav och behov som presenterats av byggföretagen. Utveckling och test av prototypen har itererats flera gånger mellan utvecklare och byggföretag. Byggföretagen har testat och validerat användarvänlighet och informationsflöden i prototypen. Under projektet har vår hypotes till affärsmodell och erbjudande förankrats med byggföretagen.