DIGIMODE Digitally enabled, demand driven local fashion value chains
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Borås - Akademin för Textil Teknik och Ekonomi |
Bidrag från Vinnova | 2 183 332 kronor |
Projektets löptid | december 2016 - september 2018 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål, att bygga och demonstrera en lösning för virtuell design och försäljning av lokalt producerade och kundanpassade kläder för ökad flexibilitet i kundrelationen har genom ett framgångsrikt samarbete mellan partnerna i projektet uppfyllts.
Långsiktiga effekter som förväntas
De förväntade resultaten, att demonstrera hur överproduktion, returer inom e-handel kan minimeras samtidigt som man skapar en förhöjd kundupplevelse och eliminerar ”slut på hyllan”-situationer, har nåtts. Resultaten är dock inte validerade utan kommer kräva vidare analys i en verklig miljö. Det är partnernas ambition att fortsätta projektet i en verklig miljö.
Upplägg och genomförande
Projektet upplägg med en mix av partners fån näringsliv och akademi visade sig vara framgångsrik och har hjälpt till att uppfylla projektets resultat. Projektets partners har samtliga haft viljan att förändra klädindustrin och den har översatts snyggt till projektets genomförande. Så när som på 100 000 kr så har de fördelade forskningsmedlen stämt, tillverkningskostnaderna var högre än vad vi trodde de skulle bli från början och det tog mer tid från Houdini att genomföra projektet. Alla projektpartner har bidragit till projektet.