Digifysiska vårdkontakter ökar tryggheten för personer på särskilda boenden
Diarienummer | |
Koordinator | Region Västerbotten - Glesbygdsmedicinskt Centrum |
Bidrag från Vinnova | 1 941 800 kronor |
Projektets löptid | april 2020 - september 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Civic tech |
Ansökningsomgång | Civic tech: Digitala tjänster för stärkt förtroende mellan medborgare och offentlig sektor |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet att KRY:s lösning och tillhandahållande av läkare ska komplettera läkarinsatser är uppfyllt. Fler användare än planerat använder nu lösningen. Regionen är på god väg att arbeta smart och kostnadseffektivt med digifysiska vårdkontakter. Målet att kvalitetsindikationer och KPI:er skulle utvecklas har inte uppnåtts då region Västerbotten inte har börjat arbeta med dessa indikatorer i verksamheten ännu. Målet att uppnå besparingar har uppfyllts enligt följande: minskade långa resor och indikation på minskade olämpliga läkemedel samt provtagningar.
Långsiktiga effekter som förväntas
En kombination av digitala och traditionella arbetssätt har fungerat över förväntan! Ökad och mer flexibel digital tillgänglighet till en och samma specialistläkare (inom geriatrik) har givit att man har kunnat träffa vårdtagare och anhöriga mer frekvent än tidigare. Detta har har resulterat i en klart förbättrad kontinuitet och följsamhet för vårdtagarna. Personalen har fått ett bättre stöd, varit mer delaktiga och stärkt sin kompetens. Tack vare en god samverkan mellan distansläkare och primärvården så har man också uppnått en minskad belastning på primärvården.
Upplägg och genomförande
En kombination av tre olika utvärderingsmetoder för att fånga upp erfarenheterna och lärdomarna från och ur de olika intressentgruppernas perspektiv: enkäter (före och efter testperioden), djupintervjuer (på plats, via telefon och via videomöten) och fokusgrupper (via videomöten). Därutöver har vi sökt att fånga upp erfarenheter, insikter och lärdomar kring ett antal övriga aspekter, som går utanför själva påverkan på vården och dess olika intressenter. En kvantitativ analys av ärendevolymer hos distansläkaren har inte kunnat göras p g a brist på underlag och data för detta.