DETECT-Defektdetektering och påverkan på utmattningsbeteende för AM-material med komplexa geometrier
Diarienummer | |
Koordinator | Saab AB |
Bidrag från Vinnova | 3 950 000 kronor |
Projektets löptid | augusti 2024 - januari 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | NFFP8 - Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
För att kunna tillämpa additiv tillverkning (AM) för kritiska delar i flygsystem krävs en fördjupad förståelse för detekterbarhet och inverkan av processinducerade defekter. Syftet med detta projekt är att skapa grundläggande förståelse för detekterbarheten av defekter med hjälp av oförstörande provning, och effekten av olika defekttillstånd på utmattningshållfastheten hos additivt tillverkade komponenter.
Förväntade effekter och resultat
Projektet kommer att ge en grundläggande förståelse för detekterbarheten av defekter och inverkan av olika defektförhållanden på utmattningshållfastheten hos AM-material. Detta är viktigt för att kunna öka användningen av AM, vilket i sin tur skulle kunna minska vikten och förbättra prestandan hos flygande applikationer och ge ett mer hållbart flyg med minskade utsläpp. AM kan också ge kortare ledtider för reservdelar där även konventionellt tillverkade delar skulle kunna ersättas med snabbt tillverkade AM-reservdelar om tillförlitlig kvalitetskontroll fanns tillgänglig.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet kommer att genomföras som ett doktorandprojekt. Doktoranden kommer att stöttas av handledare från Linköpings universitet (LiU), Högskolan Väst (HV) och Saab. Mekanisk provning och metallografiska undersökningar kommer att genomföras vid LiU. Röntgen (2D och 3D/CT) kommer att genomföras främst vid HV men även kompletteras med experiment hos Excillum. Tillverkning av provmaterial kommer att göras av Amexci. Saab kommer att stötta med kontroller med ytterligare NDT-tekniker, projektledning och handledning av doktoranden.