Det automatiserade transportsystemets effekter - SEVS för AD
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - SAFER - Fordons- och trafiksäkerhetscentrum |
Bidrag från Vinnova | 985 750 kronor |
Projektets löptid | juni 2016 - december 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden - våren 2016 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med förstudien var att på ett strukturerat sätt förstå utmaningar, beskriva systemkonsekvenser och visa på hur man kan mäta effekter av automatiserade transportlösningar i olika framtida samhällen för att därmed kunna stödja styrning mot de nationella transportpolitiska målen. En förstudierapport som beskriver hur man på macro-nivå kan härleda de transportpolitiska målen till enskilda parametrar på micro-nivå. Genom att använda The SEVS Way som metodik är det möjligt att hantera komplexiteten både på macro- och micronivå samtidigt.
Långsiktiga effekter som förväntas
En förstudierapport som beskriver en metodik för hur man kan mäta effekter av ett Automatiserat transportsystem och härleda dem till de Nationella transportpolitiska målen. Genom att visa på metodik för att bryta ner de transportpolitiska målen i flera nivåer ända ner till parameternivå, identifiera potentiella målkonflikter, komma överens om hur och vad som ska mätas mm, går det att med större säkerhet förstå det komplexa systemet, både på macro- och micro-nivå och på så sätt göra det möjligt att styra mot målen.
Upplägg och genomförande
Genom att använda The SEVS Way som metodik, med Drivkraftsmodell, Driving Force Stories, scenarior, use cases, härledning av mål på macro nivå till micro nivå mm, har teamet arbetat strukturerat genom hela processen. Viktigt att notera är att projektet har insikt i vikten av att hantera komplexiteten både på macro- och micronivå samtidigt för att kunna göra rimliga analyser och bedömningar. Genom scenariotekniken och framför allt fördjupningen i de sk use casen är detta möjligt. Utan nedbrytning i use cases blir analyserna alltför ogrundade och generella.