Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Designa smarta mobilitetstjänster för den smarta staden med människan i centrum

Diarienummer
Koordinator Högskolan i Halmstad - Akademin för informationsteknologi
Bidrag från Vinnova 2 038 668 kronor
Projektets löptid april 2018 - oktober 2019
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att utveckla en metod som kombinerar etnografisk forskning med experimentell testmetodik av AD-teknologier, design av intelligenta tjänster samt strategisk stadsplanering. Målsättningen var att samla teknikutvecklare/designers från Volvo Cars, stadsplanerare från Göteborg och Helsingborg, samt forskare inom etnografi och design från Högskolan i Halmstad skapade för att skapa en samarbetsmodell för gemensam utveckling, design och utvärdering av användarcentrerad och integrerad stadsplanering och teknikutveckling för framtida mobilitet.

Långsiktiga effekter som förväntas

AHA´s samarbetsmodellens användbarhet bevisades genom hur den resulterade i ett utvecklat och breddat innovationsprojekt (AHA II) där nya mobilitetslösningar skall utvecklas i Living Labs i utvalda stadsdelar genom att engagera och involvera de boende i områdena i prototyparbetet. Projektet resulterade också i designriktlinjer och planeringsverktyg för framtida stadsdelar integrerat med utveckling av AV och MaaS. Själva samarbetsmodellen beskrivs i detalj på Future Urban Mobilities: A Human Approach website: http://aha.hh.se/

Upplägg och genomförande

AHA´s samarbetsmodell genomfördes genom en rad workshopar. Ansvaret var distribuerat mellan parterna, med fokus på att vidareutveckla material och insikter så att de till slut svarade upp mot vad projektet var satt att leverera. Så utvecklades en gemensam agenda med målsättningen att utgå från användarperspektiv i skapandet av integrerade principer för utveckling och utvärdering av stadsplanering och teknisk utveckling av autonoma fordon, mobilitetshubbar och MaaS. Analysen visade hur det var just användarperspektivet som gjorde den gemensamma agendan möjlig att uppnå.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 13 januari 2020

Diarienummer 2018-02088