Design as brain-gain
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för teknisk fysik |
Bidrag från Vinnova | 260 000 kronor |
Projektets löptid | september 2012 - februari 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Att introducera design som begrepp för teknisk fysikstudenter och att koppla dem till mindre projekt i omgivande näringsliv. Måluppfyllelsen högre än vad som kunde förväntas i sökögonblicket för förstudien
Långsiktiga effekter som förväntas
ökade kontaktnät med näringslivet och total omdesign av fysiklaborationerna vid teknisk fysik kommer att innebära att studenter går ut från utbildningen med både kunskap om design och företagande och framför allt får en mer stimulerande och givande utbildning som gör dem till ännu bättre ingenjörer när de är verksamma efter examen
Upplägg och genomförande
Genomfördes i en projektgrupp med nyckelpersoner för att få det hela att fungera i ´skolmiljö´. Nätverkande, studie- och företagsbesök och att projektgruppen som designprojekt valde den egna miljöns utveckling har tagit oss hästlängder framåt under de 5 månader projektet pågått.