Den självklara bytespunkten
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE AB - Digitala System |
Bidrag från Vinnova | 983 200 kronor |
Projektets löptid | november 2023 - oktober 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Beteendeförändringar inom mobilitetssystemet |
Ansökningsomgång | Människocentrerad mobilitet - Framtidens mobilitetssystem med utgångspunkt i mänskligt beteende och individuella behov |
Viktiga resultat som projektet gav
Ett tvärdisciplinärt team jobbade med utmaningar som uppstår för människor med kognitiva funktionsnedsättningar när de använder bytespunkter. Fokus la på visuell sökning och wayfinding baserat på visuella intryck. Projektgruppen tog fram 7 olika konceptidéer som visade målkonflikten mellan önskan att dämpa och förstärka intryck. Konceptunderlagen har olika TRL-nivå: De två koncept som har högst TRL-nivå och kräver minst utveckling har vi valt att beskriva och göra en plan för nästa steg.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det långsiktiga målet är social inkludering på bytespunkter. Om det är enkelt att hitta och trivsamt att ta sig genom och vara på bytespunkter, tror vi att fler kan välja att åka kollektivt. Genom detta projekt vill vi sprida kunskap och empati om hur olika människor kan uppleva en och samma fysiska verklighet. Vi vill bana väg för nya innovativa gestaltningar av bytespunkter som kan minska visuell stress utan att ge avkall på tydlighet så att fler grupper kan trivas och fungera på bytespunkter.
Upplägg och genomförande
3 projektdelar: 1) Litteraturstudie, 2) Designanalys bytespunkter i Borås, intervjuer med funktionshinderkonsulenter, 3) Konceptutveckling. Designanalysen gjordes i flera steg, bl a: Delar av projektgruppen besökte bytespunkterna och gjorde observationer. Intervjuer genomfördes med funktionshinderkonsulenter för att förstå hur en kollektivtrafikresa upplevs. Resultaten användes för att skapa fiktiva kundresor med hinder. Konceptidéer togs fram i en kreativ process och starka idéer togs vidare.