Demontera Mera
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE |
Bidrag från Vinnova | 373 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2023 - december 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - våren 2023 |
Slutrapport | 2023-00817svemsla.pdf (pdf, 684 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet identifierar ett antal områden för potentiella förbättringar i värdekedjan med demontering av tyngre fordon som bas. Några exempel på dessa områden är, 1.behov av volym- och materialreducering av återvinningsråvara vid demontering 2.metoder, affärsmässig grund och förutsättningar för ökat återbruk av artiklar 3.förslag på åtgärder i konstruktions- och utvecklingsprocessen för återbruk och återvinning. Vidare har projektet som mål att formulera förslag på prioriterade områden för fortsatt arbete.
Långsiktiga effekter som förväntas
Sammanfattning, I arbetspaketen har fysisk demontering utförts med resultatet att mellan 49 och 69 kg plast per hytt kunnat demonterats per 150 min beroende på hur krockskadade lastbilarna är. Resterande rapport är i stora delar beskrivning av arbetet och flödet för projektets utförande samt resonemang i förstudien kring möjligheter för utveckling i värdekedjan för utökad cirkularitet, återbruk och materialåtervinning.
Upplägg och genomförande
Förstudien Demontera Mera som har delats upp i tre arbetspaket, Demontering fordonshytt -AP1, System- och affärsmodell -AP2 samt Projektledning och nästa steg -AP3. Många tunga lastbilar säljs vidare till andra marknader när de är klara i Sverige. De lastbilar som når ”end of life” i Sverige är många krockskadade. Ett viktigt begrepp inom förstudien är hyttkategoriseringen och hytterna delas då in i tre kategorier K1-K3. K1 Hytt Kategori 1 [Utsatt för stort krockvåld] K2 Hytt Kategori 2 [Utsatt för mindre krockvåld] K3 Hytt Kategori 3 [Hytt ej utsatt för krockvåld]