Demonstration av system för intelligent tillträdeskontroll av 74-tonsfordon
Diarienummer | |
Koordinator | Trafikverket - TRAFIKVERKET, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 1 251 091 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - augusti 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2016-02534.pdf (pdf, 2134 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Införandet av en ny bärighetsklass, BK4, möjliggör färd med fordon och fordonskombinationer med en bruttovikt upp till 74-ton. Alla de samhällsnyttor som BK4 reformen beräknats medföra förutsätter att BK4 fordonen följer de uppställda reglerna. Syftet med projektet har varit att utveckla tre prototyper till ITK system enligt föreslagen standard och regelverk och testa och utvärdera dessa prototyper för att verifiera och finjustera både kraven och regelverket.
Långsiktiga effekter som förväntas
I projektet har tre olika tillvägagångssätt för att etablera väl fungerande ITK-system demonstrerats på befintliga testfordon. Projektet har visat att det är tekniskt fullt möjligt att införa ITK system på olika sätt och ändå tillgodose den uppdaterade kravspecifikationen för ITK. Införandet av ett ITK system förväntas ha flera positiva konsekvenser, bland annat bättre utnyttjande av befintlig infrastruktur, mindre behov av investeringar i kapacitetsutbyggnad, mindre vägslitage, lägre kostnader, mindre energiförbrukning och därmed mindre påverkan på klimatet.
Upplägg och genomförande
En ledningsgrupp till projektet bildades med representanter för alla projektets parter. Samtliga parter har avrapporterat till ledningsgruppen Volvo, Scania och Vehco valde teknikplattformar för att utveckla demonstrationerna och utvecklingen av de tre piloterna har hanterats parallellt. Intervjuer har genomförts av bland annat representanter från Polismyndigheten och Transportstyrelsen för att kartlägga myndigheternas systemkrav och önskemål. Analysen av det juridiska och institutionellt regelverket har genomförts av externa experter.