Delad DC laddning
Diarienummer | |
Koordinator | Charge Node Europé AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2022 - september 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar |
Viktiga resultat som projektet gav
Det finns fler utmaningar med DC laddning i gatumiljö, där den vanligaste är att den som parkerar måste flytta bilen för att inte trängselavgifter skall påföras kunden, då de blockerar hårdvaran för andra förare och en DC laddare är dyr i inköp. I denna pilot har ChargeNode framgångsrikt testat att bygga delad DC-laddning i gatumiljö. Genom att flera bilar delar på en DC laddare där laddkablarna monteras i vår balklösning, minimerar vi markarbetet samtidigt som vi säkerställer att samtliga elbilar kan ladda med fulleffekt, då vi inte är beroende av bilens ombordladdare vid DC laddning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Rent tekniskt har vi löst ett antal svåra delar med att växla både DC-ström och den typen av kommunikation som utväxlas mellan bil och laddare.
Upplägg och genomförande
ChargeNode har drivit detta som ett rent utvecklingsprojekt med prototypbyggnation först i labb, för att sen montera upp på publik parkering nära ChargeNodes kontor i Göteborg, då det var svårt att få tillgång till först avsedd mark i Stockholm. Hårdvaran fungerar och körs dagligen i vår utvecklingsmiljö, där behöriga kan ladda sina bilar i semipublik setup.