Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Delad DC laddning

Diarienummer
Koordinator Charge Node Europé AB
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid december 2022 - september 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovationer för ett hållbart mobilitetssystem - enskilda ansökningar

Viktiga resultat som projektet gav

Det finns fler utmaningar med DC laddning i gatumiljö, där den vanligaste är att den som parkerar måste flytta bilen för att inte trängselavgifter skall påföras kunden, då de blockerar hårdvaran för andra förare och en DC laddare är dyr i inköp. I denna pilot har ChargeNode framgångsrikt testat att bygga delad DC-laddning i gatumiljö. Genom att flera bilar delar på en DC laddare där laddkablarna monteras i vår balklösning, minimerar vi markarbetet samtidigt som vi säkerställer att samtliga elbilar kan ladda med fulleffekt, då vi inte är beroende av bilens ombordladdare vid DC laddning.

Långsiktiga effekter som förväntas

Rent tekniskt har vi löst ett antal svåra delar med att växla både DC-ström och den typen av kommunikation som utväxlas mellan bil och laddare.

Upplägg och genomförande

ChargeNode har drivit detta som ett rent utvecklingsprojekt med prototypbyggnation först i labb, för att sen montera upp på publik parkering nära ChargeNodes kontor i Göteborg, då det var svårt att få tillgång till först avsedd mark i Stockholm. Hårdvaran fungerar och körs dagligen i vår utvecklingsmiljö, där behöriga kan ladda sina bilar i semipublik setup.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 3 november 2023

Diarienummer 2022-03138