Data Driven Användarupplevelse - DDUX
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar AB - 91200 Customer Experience Centre |
Bidrag från Vinnova | 4 154 500 kronor |
Projektets löptid | februari 2019 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2018-12-11 |
Slutrapport | 2018-05017sv.pdf (pdf, 1567 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att öka ett adekvat och korrekt användande av avancerade körstödssystem genom att endast använda kvantitativ data i form av bilsignaler. Inom projektet har ett driver coaching system utvecklats, implementerats och utvärderats i en riktig körkontext. Resultatet visar att det är möjligt att med hjälp gradvis vägledning under körning är möjligt att öka användandet av ADAS system radikalt. Innan implementering av systemet använde testgruppen PA under 2,27% av körcyklerna och efter 4 månader av support 11,76%
Långsiktiga effekter som förväntas
De önskade effekterna när projektet startades var att det skulle vara möjligt att få användare som i princip inte använder PA över huvud taget öka sin användning. Resultatet visar att man inte bara kan öka användandet utan även få en skeptisk grupp att utvecklas till att bli extrema användare av systemet. Resultaten kommer att beaktas i den fortsatta utvecklingen av interaktion för ADAS system. Förhoppningen är att liknade angreppssätt kommer att implementeras i någon form i framtida produkter.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit ganska tydligt i sitt uppdrag vilket inneburit att samtliga inblandade parter har bidragit från början av projektet. Att genomföra en så pass avancerad implementation och testa den under verkliga körförhållanden inom ramen för ett treårsprojekt med endast två parter får anses väldigt lyckat. Flertalet avdelningar på Volvo Cars inom områden som dataanalys, ADAS utveckling, UX, utveckling av mjukvara, IT och värkstäder har varit delaktiga i projektet.