DARLING - Modellering av skadade och reparerade blad med stöd av in-situ experiment
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB |
Bidrag från Vinnova | 6 987 549 kronor |
Projektets löptid | juni 2024 - juni 2028 |
Status | Pågående |
Utlysning | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation |
Ansökningsomgång | Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2 |
Syfte och mål
Projektet fokuserar på aerodynamisk och aeromekanisk utvärdering och detektering av slitage, skador, samt reparation av fläkt- och kompressorblad i moderna flygmotorer. Förbättrade metoder för beräkning och diagnostik med avseende på slitage och skador skall tas fram och provas i laboratoriemiljö. Målet är sedan att möjliggöra att man kan utnyttja materialet bättre och öka tillgänglighet, exempelvis genom att utbyten och inspektion, som när god åtkomst saknas kan leda till demontering av flygmotorn.
Förväntade effekter och resultat
Reparation av flygmotorkomponenter är mycket viktigt ur hållbarhetsperspektiv då man genom reparationsåtgärden återfår prestanda och kan undvika att helt ersätta komponenter i motorn. Resultat kommer att utgöras av metoder och innovativa sätt att utnyttja beräkningsresultat från avancerade modeller tillsammans med in-situ mätning av vibrationer och tryck för att utifrån data kunna bedöma slitage och skador på blad i drift. Detta ökar förståelse för, och utgör ett steg till att kunna tillämpa liknande metode rindustriellt.
Planerat upplägg och genomförande
Baserat på tillgängliga beräkningsmodeller och data som genereras i provrigg byggs modeller upp som utgör underlag förenklade dynamiska modeller av maskinen och förväntatade utfall. Dessa provas och kalibreras mot flera modeller för verifiering som tas fram och används för att verifiera modellens förmåga att identifiera slitage och skador i drift. Geomförandet sker på KTH där modeller byggs och i samarbete med Universitet i Stuttgart där en lämplig rigg och provuppställning finns.