Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

DARLING - Modellering av skadade och reparerade blad med stöd av in-situ experiment

Diarienummer
Koordinator GKN Aerospace Sweden AB
Bidrag från Vinnova 6 987 549 kronor
Projektets löptid juni 2024 - juni 2028
Status Pågående
Utlysning Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation
Ansökningsomgång Stärkt svensk flygteknisk forskning och innovation - NFFP8: Utlysning 2

Syfte och mål

Projektet fokuserar på aerodynamisk och aeromekanisk utvärdering och detektering av slitage, skador, samt reparation av fläkt- och kompressorblad i moderna flygmotorer. Förbättrade metoder för beräkning och diagnostik med avseende på slitage och skador skall tas fram och provas i laboratoriemiljö. Målet är sedan att möjliggöra att man kan utnyttja materialet bättre och öka tillgänglighet, exempelvis genom att utbyten och inspektion, som när god åtkomst saknas kan leda till demontering av flygmotorn.

Förväntade effekter och resultat

Reparation av flygmotorkomponenter är mycket viktigt ur hållbarhetsperspektiv då man genom reparationsåtgärden återfår prestanda och kan undvika att helt ersätta komponenter i motorn. Resultat kommer att utgöras av metoder och innovativa sätt att utnyttja beräkningsresultat från avancerade modeller tillsammans med in-situ mätning av vibrationer och tryck för att utifrån data kunna bedöma slitage och skador på blad i drift. Detta ökar förståelse för, och utgör ett steg till att kunna tillämpa liknande metode rindustriellt.

Planerat upplägg och genomförande

Baserat på tillgängliga beräkningsmodeller och data som genereras i provrigg byggs modeller upp som utgör underlag förenklade dynamiska modeller av maskinen och förväntatade utfall. Dessa provas och kalibreras mot flera modeller för verifiering som tas fram och används för att verifiera modellens förmåga att identifiera slitage och skador i drift. Geomförandet sker på KTH där modeller byggs och i samarbete med Universitet i Stuttgart där en lämplig rigg och provuppställning finns.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 26 juni 2024

Diarienummer 2024-01319