CyberInfra: Cybersäker Trafikinfrastruktur för det digitaliserade transportsystemet
Diarienummer | |
Koordinator | AstaZero AB |
Bidrag från Vinnova | 3 357 200 kronor |
Projektets löptid | oktober 2024 - april 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Avancerad digitalisering - Digital infrastruktur och kommunikation |
Ansökningsomgång | Digital infrastruktur och kommunikation - våren 2024 |
Syfte och mål
Det övergripande målet med projektet är att ta fram, integrera, verifiera, validera, och förädla en prototyp på uppkopplad trafikinfrastruktur, samt mäta nyttoeffekten av dess användning i kombination med annan uppkopplad trafikinfrastruktur. Projektet syftar till att undersöka nyttoeffekten av interoperabel, digital, och uppkopplad trafikinfrastruktur kopplad till system för öppna data som tillgängliggörs med hjälp av kombinationen av 5G-uppkoppling och exempelvis digitala vägskyltar eller TMA-skyltar för att minska risken för olyckor vid vägarbeten.
Förväntade effekter och resultat
Projektet har stor potential att väsentligt kunna reducera antalet olyckor och incidenter både mellan TMA-fordon och påkörande fordon samt i kökrockar mellan andra fordon före vägarbetet. Projektet kommer även ge input till hur den digitala infrastrukturen för det framtida uppkopplade transportsystemet bör se ut, i form av krav och specifika användarfall. Under projektets gång kommer krav att fastställas, den digitala infrastrukturen kommer att definieras och implementeras, prototyp kommer att byggas, demonstreras och effekten av lösningen kommer att utvärderas.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet är uppdelat i sju arbetspaket (AP): AP 1: Projektledning och Dissemination, AP 2: Kravanalys, AP 3: Uppkopplad trafikinfrastruktur, AP 4: 5G Dataöverföring, AP 5: Verifiering & demonstration, AP 6: Metodikutveckling effektanalys, och AP 7: Effektanalys och validering. AP 1 löper över hela projekttiden, AP 2-5 syftar till att skapa, testa, och verifiera uppkopplad trafikinfrastruktur, medan AP 6-7 syftar till att utveckla en metodik för, samt undersöka effekterna av införandet av uppkopplad trafikinfrastruktur i simuleringar och verklighet.