Cribble Craft fortsättning
Diarienummer | |
Koordinator | Cribble Craft AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2019 - november 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 2 - våren 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Cribble utvecklar konstruktiva leksaker utvecklade för att stärka barns spatiala förmågor. Flickor har på gruppnivå sämre spatiala förmågor. Detta går att ändra på med tex konstruktiva leksaker. Vi vill med våra könsneutrala byggkit locka även flickor till konstruktion och i längden utjämna skillnaderna mellan könen. Vi har under projektet utvecklat och lanserat flera nya produkter, i lägre prisklasser som attraherar nya kundgrupper. Vi har deltagit i mässor, events samt synts i sociala media och på så vis ökat tillväxt och varumärkeskännedom. Vi har också hittat en ny producent.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har nått våra mål och stärkt vår position på marknaden genom ett antal aktiviteter och åtgärder, några exempel är följande: Produktutveckling; Utveckling, validering och lansering av flera nya produkter i lägre prisklass som komplement. Hållbarhet; I samarbete med svensk partner hittat ny producent av produkterna. Stärkt tillväxt: - Ökad direktförsäljning genom e-handel och egen butik/showroom - Utvalda igen till Design talent på Formex - Nyanställd - Deltagande i Kulturnatt, Kulturfestivalen och andra events - Ökad närvaro på sociala medier och samarbeten med influencers
Upplägg och genomförande
Projektet har gått ut på att stärka Cribble och vi har hyrt in konsulter för att stärka teamet för olika uppgifter som tillväxt, synlighet och produktutveckling. Vi har också kunnat anställa en medarbetare med ansvar för sälj och tillväxt. Vi har använt oss av fokusgrupper för att validera de nya produkterna. Vi har kontinuerligt lyssnat på och stämt av med våra konsumenter och kunder. Med tanke på Corona-pandemin har upplägget förändrats lite och fokus har varit på svenska marknaden.