Creative Hub
Diarienummer | |
Koordinator | NEEDSDRIVE AB |
Bidrag från Vinnova | 390 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2013 - augusti 2013 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet för projektet är en coachande tjänst för unga som ger dem en gruppdynamisk styrkeprofil och ger företag möjlighet att använda ungas kreativa förmåga. Målet för piloten var att pröva konceptet och utveckla process och testverktyg och de har fått en tydlig utformning men ytterligare utveckling behövs för att etablera tjänsten mot företag och organisationer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Utvärdering från deltagare och företag ger ett mycket positivt utfall. Deltagare är mycket nöjda, en unik profil skapas, rekryterings- och personalansvariga på företag menar att videoprofilen kompletterar dagens rekryteringsverktyg och det finns stor potential att utveckla tjänsten mot företag ytterligare. Nu är förväntningarna att utveckla tjänsten för fler och på fler platser i Sverige. Ett närmare samarbete med universitet och högskolor samt med arbetsförmedling ger en möjlighet till dynamiska grupper av unga som tar sig an nya utmaningar.
Upplägg och genomförande
Upplägget var att använda Design Thinking och låta deltagarna vara med i utveckling av metod, process och utformning av videoprofil. Det har varit uppskattat och mycket framgångsrikt då ungas kreativa förmåga använts för att utveckla Creative Hub samtidigt som de löst en utmaning och format sin egen styrkeprofil. Sättet att arbeta ger en innovativ kraft åt projektet som kommer att användas i fortsättningen för att förfina och utveckla nya verktyg och tjänster.