CoolPrevent
Diarienummer | |
Koordinator | BrainCool AB (publ) |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet har varit att genomföra en fesability studie med målsättningen att upparbeta en färdig affärsplan för att söka vidare finansiering för projektet genom riskkapital eller icke utspädande finansiering tex genom EU finansiering. Målet har uppfyllts och projektet kommer gå in i nästa fas när studie inom oral mukosit är färdiganalyserad Undersökta punkter 1. Definiera tekniska krav via användarstudier 2. Def målgruppens segment för marknadsinträde 3 Def den kliniska planen 4 Definiera prisstrategin 5 Konsolidera alla resultat i en detaljerad affärsplan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultat av projektet är att bolagets projekt inom prevention av oral mukosit kommer lanseras i samband med resultat och publikation presenterars under 2020 på en av de betydande vetenskapliga cancer kongresserna. En affärsplan är upprättat och kompleterande finansiering kommer ansökas om för att färdigställa utveckling och klinisk utveckling inom det andra delområdet prevention av kemoinducerad neuropati.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts genom att genomföra en fesability studie enligt följande En användarstudie för att definiera de tekniska kraven för en hand och fotkylnings produkt för att motverka neuropati. Tester har utförts med friska frivilliga och vidareutvecklings av koncept har utförts i samarbete med Kapacitet A /S Användarstudier har utförts på Akademiska US i Uppsala. En marknads studie och analys av de både applikationerna Analys pris och känslighetsanalys samt en utvärdering av förutsättningarna för att erhålla försäkringsersättning ( reimbursement )