Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

CONVICTION

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Safety and Transport - Measurement Science and Technology
Bidrag från Vinnova 8 743 045 kronor
Projektets löptid april 2020 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - hösten 2019
Slutrapport 2019-05835eng.pdf(pdf, 16142 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet CONVICTION är uppbyggt på tre ting: radar, lidar och surrogatmål. Arbetet med loggning, simulering och dataanalys har skett med fokus på dessa tre saker. Verktyg för att hantera loggdata till analys har programmerats. Analysverktyg har förfinats. Sensordata från verkliga mål och mjuka surrogatmål har samlats in och analyserats. Simuleringsmodeller har förbättrats. Radar HIL har kopplats ihop med scenariobaserad simulering. Vattens påverkan på lidar har studerats teoretiskt och i simulering.

Långsiktiga effekter som förväntas

Bakgrunden är att perceptionens uppfattning av omvärlden ska ha tillräcklig varseblivningsförmåga för i förlängningen att möjliggöra en garanti att fordonet kör tillräckligt ansvarsfullt. Mätningar från provbana har funnit en del skillnader, som är relevant att kommunicera med tillverkare, mellan surrogatmål och motsvarande objekt. Vissa variationer av objekt har haft mindre skillnad än förväntat. Verifiering mellan ett på provbana loggat scenario, scenariosimulering och over-the-air radar HIL har varit framgångsrik och pekar på en ökad framtida användning.

Upplägg och genomförande

Projektet har använt plattformar med tre olika ToF lidar och en trippel med lika FMCW radar för loggning av punktmoln och samplad antenndata. Plattformarna har gett linjär och cirkulär rörelse mot och runt mätobjekten. De två största svårigheterna som övervunnits har varit att synkronisera radarerna som varit baserade på utvecklingskort och att tillse att sensorer är kongruent inriktade. Inverkan av störningar från vatten på lidar har studerats med simulering och analys. Loggningar från testbana har jämförts med scenariobaserad simulering och med radar over-the-air.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 19 november 2022

Diarienummer 2019-05835