Connected Goods Proof of Concept
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV AB |
Bidrag från Vinnova | 1 035 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2022 - januari 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Accelerate Swedish partnership - FFI |
Slutrapport | 2022-02814eng.pdf(pdf, 2023 kB) (In English) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målsättningen med projektet var att bättre förstå det praktiska utmaningarna att digitalisera ett flöde men även att se hur ett digitaltvilling av ett flöde kan förbättra Scanias transport, vars målsättning är hållbara transporter. Denna pilot visa att denna teknik har en potential att effektivisera Scanias transporter och där med minska Scanias miljöpåverkan.
Långsiktiga effekter som förväntas
Piloten visade att det var enkelt att sätta upp systemet och att det finns en god potential att effektivisera flödet, bla genom effektivare avvikelsehantering och minskat manuellt arbete. Tekniken fungerade utan avvikelser och Scania kunde följa i realtid alla transporter samt få önskade rapporter
Upplägg och genomförande
På boxar monteras batterifria radioenheter som skicka ett krypterat ID och information om miljöförändringar i försändelsen. Broar monteras vid entréer där gods överlämnas. Bessa skickar data till molnet via en 4G- alt 5G-nätverksanslutning. Nyckeltekniken är de två molnsystemen: Wiliot-molnet för avkodning av tagg-ID, som sedan skickar data till Gravity-molnet av InnoTractor som också tar emot data från broarna och från radioenheterna och kombinerar detta till användbar information som presenteras i Gravity-instrumentpanelen och Wiliot-molnet för avkodning av tagg-ID.