CoFAS Fläkt och Kompressor Aeroelasticitet och stabilitetsgränser
Diarienummer | |
Koordinator | GKN Aerospace Sweden AB - Avd 9005 |
Bidrag från Vinnova | 4 350 000 kronor |
Projektets löptid | november 2019 - juni 2023 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | Nationella flygtekniska forskningsprogrammet 7 - 2019 |
Viktiga resultat som projektet gav
Motorer som använder BLI (Boundary Layer Ingestion) har en betydande potential att minska bränsleförbrukningen för framtida flygplan och är ett exempel på en teknik där motorn fungerar i betydande distorsion. CoFAS mål är att förbättra förmågan för analys av förhållanden som uppstår under drift samt att möjliggöra väl fungerande konstruktioner under dessa förhållanden. Modeller och designmetoder utvecklas i projektet med hjälp av avancerade analysverktyg för simulering av aeroelasticitet med distorderaf inloppsströmning.
Långsiktiga effekter som förväntas
Fokus i projektet ligger på numeriska modeller. För att validera de teoretiska fynden behövs testdata som inte kan extraheras från tillgängliga experiment. Samarbeten har bildats i detta syfte med partners med gemensamma intressen och unika testmöjligheter som är lämpade för valideringen. Resultaten kommer att möjliggöra konstruktioner som är lämpliga för framtida effektivare motorer med lägre miljöpåverkan.
Upplägg och genomförande
Tillgängliga numeriska modeller har använts för att analysera kompressor och fläktar. En design som tidigare föreslagits för en demonstrator av en fläkt för intag av gränsskikt infördes för att utveckla modellerna. Testobjekt har utformats och testats i samarbete med partners för att validera modellerna och fläktdesignerna. Publikationer av resultaten har resulterat i åtta referentgranskade konferensartiklar och tidskriftsartiklar.