Cirkulära affärsmodeller vid konvertering till eldrift
Diarienummer | |
Koordinator | Rearq AB |
Bidrag från Vinnova | 2 090 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2022 - april 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Cirkularitet - FFI |
Ansökningsomgång | Cirkularitet - FFI - juni 2022 |
Syfte och mål
Projektet syftar till att minska klimat- och miljöpåverkan genom att utveckla en cirkulär lösning till mer hållbara transporter genom konvertering av begagnade lätta transportfordon från diesel till eldrift. Vilket möjliggörs genom utveckling av affärsmodeller kring cirkularitet, samt utveckling av policys och regelverk för att skapa incitament och styrmedel som gynnar konvertering och återbruk. Målsättningen är att kunna nå nettonollutsläpp 2030 för större fordonsflottor, genom att kostnadseffektivt lyfta ut dieseldrivna fordon ur den totala flottan.
Förväntade effekter och resultat
Vi vill kunna påvisa kostnadseffektivitet och miljönyttan med återbruk och konvertering av transportfordon, genom etablerande av nya ekosystem för att möjliggöra storskalig konvertering. Vidare vill vi säkerställa att policys, regelverk och incitament anpassas och införs för att främja kostnadseffektiv konvertering.
Planerat upplägg och genomförande
I projektet kommer Rearq att el-konvertera begagnade dieselfordon, som identifieras med hjälp av ett antal urvalskriterier, från MatHems fordonsflotta. Genom Chalmers kommer cirkulära affärsmodeller utvärderas genom ett nätverk av aktörer för att skapa förutsättningar att skala upp volymer. Med hjälp av Power Circle så driver projektet frågeställningar kopplat till policys och regelverk som bedöms viktiga för att kunna använda konvertering som ett verktyg för omställning mot hållbara transporter.