Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Cirkulära affärsmodeller vid konvertering till eldrift

Diarienummer
Koordinator Rearq AB
Bidrag från Vinnova 2 090 000 kronor
Projektets löptid oktober 2022 - april 2024
Status Pågående
Utlysning Cirkularitet - FFI
Ansökningsomgång Cirkularitet - FFI - juni 2022

Syfte och mål

Projektet syftar till att minska klimat- och miljöpåverkan genom att utveckla en cirkulär lösning till mer hållbara transporter genom konvertering av begagnade lätta transportfordon från diesel till eldrift. Vilket möjliggörs genom utveckling av affärsmodeller kring cirkularitet, samt utveckling av policys och regelverk för att skapa incitament och styrmedel som gynnar konvertering och återbruk. Målsättningen är att kunna nå nettonollutsläpp 2030 för större fordonsflottor, genom att kostnadseffektivt lyfta ut dieseldrivna fordon ur den totala flottan.

Förväntade effekter och resultat

Vi vill kunna påvisa kostnadseffektivitet och miljönyttan med återbruk och konvertering av transportfordon, genom etablerande av nya ekosystem för att möjliggöra storskalig konvertering. Vidare vill vi säkerställa att policys, regelverk och incitament anpassas och införs för att främja kostnadseffektiv konvertering.

Planerat upplägg och genomförande

I projektet kommer Rearq att el-konvertera begagnade dieselfordon, som identifieras med hjälp av ett antal urvalskriterier, från MatHems fordonsflotta. Genom Chalmers kommer cirkulära affärsmodeller utvärderas genom ett nätverk av aktörer för att skapa förutsättningar att skala upp volymer. Med hjälp av Power Circle så driver projektet frågeställningar kopplat till policys och regelverk som bedöms viktiga för att kunna använda konvertering som ett verktyg för omställning mot hållbara transporter.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 november 2022

Diarienummer 2022-01663