Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Chronos steg 2

Diarienummer
Koordinator ASTAZERO AB
Bidrag från Vinnova 19 027 000 kronor
Projektets löptid mars 2018 - september 2020
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI - 2017-12-12
Slutrapport 2017-05501eng.pdf(pdf, 7627 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Chronos 2 har möjliggjort tekniska framsteg som kommer att förändra hur fordon testas i framtiden. Det du ser i den virtuella miljön under ett test äger rum i den verkliga världen, med några millisekunder fördröjning. Alla ingångar som styr de olika robotarna har sitt ursprung i den virtuella miljön och väver virtuell och verklig värld i en. Detta innebär att testet går från det fysiska testspåret till det virtuella, simulerade spåret, med det virtuella systemet som ansvarar för att kontrollera testerna.

Långsiktiga effekter som förväntas

Aktiva säkerhetsfunktioner kan nu testas med hjälp av virtuell målinsprutning och en standardgränssnittsinställning för att ansluta olika fordonsmärken till en injektionsplattform. Detta möjliggör säker, repeterbar och effektiv testning av aktiv säkerhet. Chronos 2 fick uppmärksamhet av Euro NCAP som nu överväger att inkludera virtuell injektion i framtida testprotokoll. Begreppet dynamiska banor som utvecklats i Chronos 2 håller på att implementeras i ISO-22133. Projektet leder och ger viktig feedback till denna ISO-standard.

Upplägg och genomförande

Projektet hade sju tekniska arbetspaket, var och en bidrog med byggstenar som var nödvändiga för framtida implementering av virtuella metoder för testning av fordon. Ett molnbaserat C-ITS-testsystem med 4G / 5G-mobilnätverk skapades, vilket visar att olika C-ITS-applikationer kan testas och utvärderas. En nära integration mellan AstaZero-testsysteminfrastrukturen och C-ITS-systemet visades också, vilket gör det möjligt att inkludera fysiska, proxiedrivna (t.ex. radiostyrda bilar) och virtuella objekt i testet och utvärderingen av C-ITS-applikationer.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 2 mars 2021

Diarienummer 2017-05501