Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Charging management simulation

Diarienummer
Koordinator Scania CV AB
Bidrag från Vinnova 675 942 kronor
Projektets löptid februari 2022 - augusti 2022
Status Avslutat
Utlysning Accelerate Swedish partnership - FFI
Slutrapport 2022-00596sv.pdf (pdf, 480 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Projektet syftade till att utveckla en djupare förståelse för hur övergången till elektrifierade flottor för tunga transporter kan underlättas och möjliggöras av datadrivna tillvägagångssätt. Inom projektet Scania har tillsammans projektpartnerna Autofleet, EV Energy och Spark EV Technology utforskat, modellerat och utvecklat sätt att introducera elektriska transporter, med affärs- och miljöfördelar, inom simuleringar, samt om AI-modeller för att göra noggranna och förutsägelser av räckviddsberäkningar. Projektet lyckats leverera på uppsatta omfattningar och mål.

Långsiktiga effekter som förväntas

Möjligheten att skapa värde från ett datadrivet tillvägagångssätt för att förstå elektrifieringspotentialen har bekräftats. Genom att kombinera operativa data från en ICE-flotta med data om laddningsinfrastruktur, BEV-fordonsprestanda, ägandekostnader och allmänt tillgängliga datakällor har projektet visat hur man kan producera användbara analyser för både OEM:er och lastbilsoperatörer. Dessa insikter gör det möjligt för dem att bättre förstå behoven, möjligheterna och begränsningarna av elektrifiering i specifika fall.

Upplägg och genomförande

Projektet initierades av att Scania avgränsade och planerade arbetet tillsammans med varje deltagande företag. Tillvägagångssättet för projektet har anpassats något under leveransen. Analysen, utvecklingen och driftsättningen av verktyg har baserats på att kombinera historiska data om driftmönster från konventionella, dieseldrivna lastbilar, med andra viktiga datakällor (både offentligt tillgängliga och proprietära för Scania). Parterna har gått från initial hypotes via tidig utveckling/tester till att slutföra fungerande och användbara prototyper av verktyg.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 december 2022

Diarienummer 2022-00596