Behovsanpassat AI-stöd inom omsorgen
Diarienummer | |
Koordinator | Box Play Alleato AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - september 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | AI - Kompetens, förmåga och tillämpning |
Ansökningsomgång | Starta er AI-resa! |
Viktiga resultat som projektet gav
Våra projektmål att öka kompetensen inom företaget för att kunna säkerställa en framtida kommersiell produkt med AI. Samt att implementera en prototyp för att automatiskt observera beteenden hos användare och upptäcka avvikelser som kan identifieras med hjälp av sensordata har vi uppnått. Utvärderingen har skett på detektion av förändringar över tid samt frekvens av falsklarm före och efter införande av AI.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har i detta projekt gjort en bredare kompetensutveckling än vi normalt gör. Detta innebär att vi med hjälp av Vinnova kunnat kompetensutveckla både fler utvecklare men även haft engagemang och ökat förståelsen och framtida möjligheter hos produktledare, verksamhetsutvecklare och projektledare. Vi är alla positiva över de slutsatser och erfarenheter vi produktmässigt redan dragit genom att köra ML/AI på tre av våra användare och ser att detta helt klart är en framkomlig väg i vår tanke och vision att få en framtida kommersiell produkt med AI.
Upplägg och genomförande
Projektet delades upp i 5 arbetspaket förstudie, PoC, utveckling av tjänst, kundimplementation och projektledning. Projektet känns som rätt upplagt och genomfört. Dock skulle mer timmar behövts i utvecklingen för att få till en slutgiltig prototyp inom projektets ram. Detta medför att målet med ökad kompetensutveckling inom företaget uppnåtts, men vi har gått över projektets budget. Corona har också försenat projektet och vi har minskat interaktionen med användarna mot planerat.