Batterilösning för en hållbar och säker el motorcykel
Diarienummer | |
Koordinator | Tarform Motorcycles AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2019 - februari 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 1 (höst 2019) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att etablera nya samarbeten med strategiska partners inom batteriteknik. Det övergripande målet var en teknisk och ekonomisk genomförbarhetsstudie, att hitta kontakter för att utveckla framtidens batteripack för eldrivna motorcyklar och mopeder, samt att ta fram en utvecklingsplan för detta. Planen omfattar nya miljövänliga tillverkningsmetoder samt installation av batterier i Tarforms produkt. Planen rymmer även underlag för att beräkna förväntade intäkter och framtida kapitalbehov. Partners och studier finns, men planen är ännu ej fullständig.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi kunde tidigt identifiera och kontakta de mest intressanta företagen som var relevanta för uppdraget. Vi har samlat in både marknadsinformation och påbörjat samarbete med de potentiella strategiska partners som projektet förutsatte. Vi har också tagit fram underlag för teknisk och kommersiell genomförbarhet tillsammans med våra partners. Effekten av samarbetet börjar visa sig i form av att en gemensam strategisk plan börjar ta form. Vi räknar med att kunna arbeta praktiskt med planen som bas så fort den är fullständig.
Upplägg och genomförande
Vi har förberett en strategisk plan för utvecklingen av en ny batterilösning, bland annat med hjälp av en batterikonsult, Antoine Loiselet. Processen innefattar många olika aspekter, vilket har resulterat i att planen ännu är under arbete. I efterhand kan vi konstatera att en strategisk plan som går att implementera inför marknadsintroduktion innefattar många tekniska frågor inte bara angående batteriets funktionalitet, men också implementation och tillverkning. Tarform har gjort vad man kan förvänta sig och vi räknar med att ha den strategiska planen i slutet av Q2 2020.