Battericellådor från aluminiumlegeringar med låga utsläpp av CO2 producerade från skrot (BAALSCRAP)
Diarienummer | |
Koordinator | SWERIM AB |
Bidrag från Vinnova | 3 301 805 kronor |
Projektets löptid | december 2024 - december 2026 |
Status | Pågående |
Utlysning | Impact Innovation - utlysningar strategiska projekt |
Ansökningsomgång | Impact Innovation - Strategiska projekt |
Syfte och mål
Projektet syftar till att förstå hur nuvarande produktionsvägar behöver modifieras för att använda återvunnet, istället för, jungfruligt aluminium i prismatiska battericellshöljen. Denna förändring är avgörande för att uppnå en cirkulär aluminiumindustri och nettonollutsläpp inom fordonssektorn. Projektet kommer att fokusera att förstå av effekten av orenheter på tillverkningen, definiera toleransnivåer för dessa orenheter, och identifiera nödvändiga förändringar i produktionen.
Förväntade effekter och resultat
Förväntade resultat inkluderar specifikation av kemiska sammansättningar för material med högre skrotinnehåll och modifierade formnings- och svetsparametrar för att säkerställa egenskaper jämförbara med aluminium tillverkad från jungfruliga råvaror. Projektet kommer att avsevärt minska CO2-utsläppen genom infrastrukturutveckling inom hela batterihöljesindustrin. Den minskade användningen av jungfruliga råvaror kommer också att öka den europeisk motståndskraften genom mindre import av aluminium.
Planerat upplägg och genomförande
Inledningsvis genomförs en omfattande litteraturgenomgång och termodynamiska simuleringar för att identifiera lämpliga legeringssammansättningar. Detta kommer att följas av gjutning och valsning i laboratorieskala för att producera plåtmaterial för mekaniska tester, korrosion och genomförbarhetsexperiment för svetsning. Projektet kommer sedan att fortsätta med formnings- och djupdragningstester, samt lasersvetsförsök i större skala för att optimera produktionsparametrar för utvalda legeringar.