Avsedda kontra realiserade digitala strategier för framgångsrik affärstransformation i svenska företag
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Linköpings tekniska högskola Inst f ekon & industruell utv IEI |
Bidrag från Vinnova | 195 216 kronor |
Projektets löptid | november 2021 - februari 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Ansökningsomgång | Leda och organisera för digital transformation - steg 1 |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets huvudsyfte var att a) undersöka partnerföretagens avsedda digitala strategier och deras möjligheter, b) anpassa projektets nästa steg så att de möter behoven av ny kunskap och samtidigt är kopplade till partnerföretagens behöv och c) förankra projektet i partnerföretagen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet visar belyser olika steg i företagens digitala omvandling, där ett partnerföretag redan börjat genomföra strategiska digitala planer, medan ett annat är i en strategisk planeringsfas och utvecklar sin digitala beredskap. Under projektfasen har vi säkerställt engagemang för nästa steg hos både företagsledning och mellanchefer. Detta förväntas förstärka effekterna av steg 2 och leda till lärdomar och utvecklingsstöd både för partnerföretagen och inom verksamheter i andra branscher.
Upplägg och genomförande
Projektet startade med ett zoommöte för alla projektpartners med syftet att definiera gemensamma intressen och arbetspaket. Detta följdes av fokuserade möten och studiebesök hos de utvalda deltagarföretagen, samt en serie intervjuer. Dessa aktiviteter skapade en bild av företagens aktuella läge i digitaliseringsprocessen, designade fördjupade studier för nästa fas, inklusive fallstudier av strategisk digital utveckling, samt formulerade målen för denna fas i dialog med ledningsgrupperna.