Avsedda kontra realiserade digitala strategier för framgångsrik affärstransformation i svenska föret
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Department of Management of Engineering |
Bidrag från Vinnova | 2 000 000 kronor |
Projektets löptid | april 2022 - december 2024 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Leda och organisera för digital transformation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att identifiera partnerföretagens digitala strategier för transformation och de faktorer som påverkade deras genomförande. Det undersökte även hur företag kan organiseras för att effektivt genomföra deras digitala transformationen. Insikter hämtades också från icke-partnerföretag inom tjänste- och tillverkningssektorerna. Medverkan av olika företag gav viktig variation för att skapa handlingsbar kunskap om utmaningar och lösningar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet visade på en klyfta mellan företagens insatser för digital transformation & deras förmåga att utnyttja dessa insatser för att uppnå konkreta affärsmål. Även om företagen introducerade digitala alternativ hade de svårt att skapa de affärsmodeller & organisatoriska strukturer som krävs för att upprätthålla dessa innovationer. Framgångsrik transformation förutsätter kreativt mellanchefsarbete & programledningskompetens för att samarbeta effektivt med olika interna och externa aktörer.
Upplägg och genomförande
Projektet inkluderade fallstudier på ett flertal ledande svenska företag inom den tillverkande- och tjänsteindustrin. Data från fallstudierna har jämförts för att identifiera mönster, problem och väsentliga faktorer som bidrar till eller hindrar digitalisering. Projektresultaten har delats med partners genom gemensamma och individuella workshops, spridits till andra intressenter i möten och använts som lärandematerial i utbildningen. Resultaten har även presenterats på konferenser.