Avfallshantering i framtiden i Region Östergötland
Diarienummer | |
Koordinator | Region Östergötland - Inköp, service och logistik |
Bidrag från Vinnova | 200 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2021 - juni 2022 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Lärande och mötesplatser |
Ansökningsomgång | Checkar för innovationsupphandling 2021 - pilot |
Viktiga resultat som projektet gav
Region Östergötland håller på att upphandla avfallshantering för alla enheter i regionen. Agenda 2030 medför att det finns det flera nya juridiska krav och framtida förväntningar som måste beaktas i denna kommande upphandling. Region Östergötland behöver tänka strategiskt för framtida avfallshantering och det kräver externa konsulter med kompetens inom avfallshanteringsområdet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har gett värdefull kunskap inför kommande upphandling av avfallshantering för alla enheter inom Region Östergötland. Detta gäller främst möjligheter till kravställning i upphandling för att under avtalstiden säkra utveckling inom avfallshanteringen för att klättra uppåt i avfallstrappan.
Upplägg och genomförande
Region Östergötland tog fram en uppdragsbeskrivning med specifika frågeställningar kopplat till avfallsupphandlingen. Frågeställningarna omfattar bland annat utveckling av tjänsten under avtalstiden, behandling av olika avfallsfraktioner och inköpstekniska delar till kravspecifikationen. Detta har redovisats i en slutgiltig konsultrapport.