Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Avfallshantering i framtiden i Region Östergötland

Diarienummer
Koordinator Region Östergötland - Inköp, service och logistik
Bidrag från Vinnova 200 000 kronor
Projektets löptid oktober 2021 - juni 2022
Status Avslutat
Utlysning Lärande och mötesplatser
Ansökningsomgång Checkar för innovationsupphandling 2021 - pilot

Viktiga resultat som projektet gav

Region Östergötland håller på att upphandla avfallshantering för alla enheter i regionen. Agenda 2030 medför att det finns det flera nya juridiska krav och framtida förväntningar som måste beaktas i denna kommande upphandling. Region Östergötland behöver tänka strategiskt för framtida avfallshantering och det kräver externa konsulter med kompetens inom avfallshanteringsområdet.

Långsiktiga effekter som förväntas

Projektet har gett värdefull kunskap inför kommande upphandling av avfallshantering för alla enheter inom Region Östergötland. Detta gäller främst möjligheter till kravställning i upphandling för att under avtalstiden säkra utveckling inom avfallshanteringen för att klättra uppåt i avfallstrappan.

Upplägg och genomförande

Region Östergötland tog fram en uppdragsbeskrivning med specifika frågeställningar kopplat till avfallsupphandlingen. Frågeställningarna omfattar bland annat utveckling av tjänsten under avtalstiden, behandling av olika avfallsfraktioner och inköpstekniska delar till kravspecifikationen. Detta har redovisats i en slutgiltig konsultrapport.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 september 2022

Diarienummer 2021-04225