AVENIR - Alternativa Vägavgiftssystem och Individers Resval
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga tekniska högskolan - Centrum för trafikforskning |
Bidrag från Vinnova | 495 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2009 - mars 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Inom projektet ska flera alternativa vägavgiftssystem analyseras m a p välfärdseffekter för olika grupper av individer.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det föreslagna projektet syftar till att skapa ett underlag för regeringens beslut om eventuell modifiering av avgiftssystemet. På sikt ska denna forskning leda till inrättning av sådana avgiftssystem som minskar trängseln, ökar framkomligheten och förbättrar miljön utan att i en onödig omfattning begränsa individers mobilitet.
Upplägg och genomförande
Alternativa vägavgiftssystem (scenarier) samt individgrupper för studien föreslås i samråd mellan projektgruppen och referensgruppen. Vi kodar avgiftssystem med angivna portalplaceringar, avgiftsbelopp och tidtabell och kör modellen för varje scenario varmed välfärdsmått beräknas för varje grupp. Välfärdseffekter för olika befolkningsgrupper jämförs mellan alternativen samt med Stockholmsförsökets vägavgiftssystem.