Avancerad distribuerad fiberoptisk mätteknik på flygplan
Diarienummer | |
Koordinator | SAAB Aktiebolag - SAAB AB |
Bidrag från Vinnova | 265 787 kronor |
Projektets löptid | oktober 2016 - mars 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Smartare elektroniksystem |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har uppfyllt målet att utvärdera möjligheterna att använda optiska fibersensorer, inbäddade i flygplansvingar, för avancerad 2D/3D kartläggning av lufttryck kring vingen och vibrationer i konstruktionen. Studien resulterade i att för tryckmätning uppfyller inte fibersensorer identifierad kravbild, medan för vibrationsmätning uppfyller fibersensorer uppställd kravbild.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har fått insikt om den tekniska och kommersiella potentialen med fibersensorer. Vi har utvärderat fiberns känslighet för tryck och vibration, studerat övergripande krav på databehandling och potentiella flaskhalsar i hårdvaran. Vi har utfört prov med feber inbakad i kompositmaterial. Vi har vidareutvecklat och förändrat initiala ansatsen för tryckmätning. Vi har utfört en marknadsstudie och varit i kontakt med potentiella användare.
Upplägg och genomförande
Samverkan mellan tre parter med spetskunskap inom respektive område gav en unik uppsättning kompletterande kompetenser som möjliggjorde systemmässig helhetssyn vid utvärdering av konceptet för distribuerad fiberoptisk mätteknik. Acreo: Design, simulering och tillverkning av fibrer. KTH: Kompositmaterial karakterisering och utvärdering. SAAB: kunskap om flygindustrins framtida behov. Förstudien var ambitiös och huvuddelen av de tekniska och ekonomiska målen har uppfyllts.