AutoPack - Automatisk packning av rör och slanginstallationer baserat på optimering och maskininlärning
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet |
Bidrag från Vinnova | 3 575 944 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - oktober 2020 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2017-03065sv.pdf (pdf, 1149 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
AutoPack’s syfte är att effektiviserar utvecklingsprocessen genom att knyta samman modeller från olika discipliner i digitala beräkningskedjor, och att automatisera ingenjörsarbete baserat på verktyg så som designautomation, multidisciplinäroptimering och maskininlärning. Applikationen för projektet är slangdragning i motorutrymmen som är en tidsödande och arbetsintensiv process. Målet är att reducera antalet ingenjörstimmar för packningsarbete med 50% och att uppnå motsvarande kostnadsbesparing, samt en 25%-ig reduktion av ledtiden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Det övergripande effekten av AutoPack projektet är att stärka svensk fordonsindustris internationella konkurrenskraft genom en effektivare och mer datadriven produktutvecklingsprocess. Projektet har resulterat i en mängd olika datorverktyg och algoritmer som integrerats i AutoPack ramverket. Ramverket har utvärderats av ingenjörer på Volvo Cars, och resultatet visar en potential i att minska ingenjörsarbetstiden med 5-8 gånger inom packningsarbete. Vidare är de automatgenererade lösningarna jämförbara med de manuella lösningarna i termer av kvalitet.
Upplägg och genomförande
AutoPack projektet leds från Linköpings universitet och övriga partners är Fraunhofer-Chalmers Centrum för industrimatematik, Volvo Car Corporation, och Intellium Engineering. Projektet är indelat i fyra arbetspaket (APn) där modeller och metoder för designautomation utvecklas i AP1. Verktyg och algoritmer för att skapa optimala slangdragningar utvecklas inom AP2. Maskininlärning algoritmer utvecklas i AP3 tillsammans ett integrerat ramverk som sedan har implementeras och validerats på Volvo i AP4.